السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




كتبت هذا الموضوع نظرا لانشغالي بعض الوقت علي


عمل شهادات الجوال هاقدم طريقه سهله وجديده لالغاء حمايه الجيلين الثالث والخامس

وعدم الحاجه لعمل شهادات بعد اليوم  الموضوع عبارة عن برامج وليس بحاجة لدخول عالم السوفتويرات المعدلة وما الى ذلك

مع هذه الخطوات(المجربة) ستتمكن من تنصيب اي تطبيق كان يزعجك بطلب الشهادة, خطأ في الشهادة , وما الى ذلك !




Norton Symbian Hack by CoDeRus - Symbian^3 - Anna - Belle

نبدأ الخطوات

اولا- نحمل الملف المضغوط التالي, ثم نفتح الضغط عنه ونستخرج الملفين بصيغة sisx ونضعهم في الهاتف(اي ذاكرة ما يهم)







ثانيا- نقوم بتثبيت NortonSymbianHack_S60v3_s60v5_S^3_S^4.sisx







ثالثا- نفتحه كما في الصور- ومن الخيارات نذهب الى Anti-Virus - Quarantine list

ومن ثم Options - Restore,

ونوافق على الطلب


رابعا- بعد اكمال الخطوات الموضحة اعلاه , نخرج من البرنامج ثم نقوم بحذفه من مدير التطبيقات واسمه (Symantec Symbian Hack) ,وايضا نحذف المجلد الخاص به من المسار التالي :c:\shared\

خامسا- لم يتبقى سوى تنصيب البرنامج الاخر اسمه RomPatcherPlus_3.1.sisx
افضل تثبيته على ذاكرة الهاتف , بعدها نفتح البرنامج ونقوم بتفعيل الباتش الاول والثاني بالضغط عليهم

مبـــروك عليك ,  والدخول الى ملفات النظام وتثبيت كل التطبيقات وانسى الشهادة

اتمنى اكون قد افدت الجميع وخاصة الاعضاء والزوار الجدد
*علما ان الكسر بهذه الطريقة لن يضر بالتحديثات الرسمية القادمة ان شاء الله
* تمت التجربة بنجاح على C7


التعليقات : 45

غير معرف

الباتش الاول ما اشتغلش عندى انا موبيلى 6120 كلاسيك

غير معرف

بعد فتح التطبيق وما بضغط على ريستور واضغط نعم مبيحذفش الملف

غير معرف

أولا شكرا جدا على مجهودك وربنا يجازيك خير

حصل مشكلة وأنا بأعمل الخطوات دي
لما جيت أعمل ريستور للملف قاللي إن
File already present
رحت على الفولدر المقصود لقيت فيه فعلا الملف
c:\resource\swicertstore\dat\updatedswicertstore.dat
حاولت أحذفه مانفعش خالص

إيه الحل بعد إذنك؟؟

ابوعلوه

مقدرش اقول غير كلمه واحده (مهندس من يومك)

غير معرف

السلام عليكم اخي كل لما احاول اسوي الخطوات الاولى واجي اسوي Restore يقول لي فشل
ممكن اعرف ايش السبب...
ياريت ترد عليا لان لي فنرة احاول اسوي شهادة ولحد الحين ما ضبطت معي وجيت اسوي هذه الطريقة برضوا يقول فشلت ارجو اردشكرا

غير معرف

بيقول زي ما قال الاخ فوق الملف موجود ومش عارفة فين بضبط اروح واشوف ياريت توضح لنا ايش الحل وشكرا بجد والله يعطيك العافية

eeee

(الملفات لازم تكون على نفس الذاكرة الهاتف او بطاقة الذاكرة حتى يكتمل كسر الحماية بشكل صحيح )

غير معرف

تمت التجربة بنجاح على
N95-8g
اصدار السوفتوير 35.0.001
شكرا مرة أخرى
بعد تنصيب النورتن يفضل ما تشغل البرنامج وتعمل ريستارت للجهاز بعدين تروح وتفتح البرنامج
شكرا مرة أخرى

غير معرف

ياريت اذا فاضي ومعك وقت تعمل لي شهادة 352724040691486


طبعا انا هتلاقيني كتابة لك في كل المواضيع عفوا بس والله جربت كل طريقة وما نفعت معي

ميدو

تمت التجربة على نوكيا n97 ونجحت العملية . شكرا شكرا جزيلا لك . اي كلمة شكر قليلة بحقك . واااااااااااااااااااصل تميزك

غير معرف

اخي لوووووووووووووووووووووووووووووووووسمحت ايش اسوي حاولت كل طريقة مكتوبة ممكن تساعدني اذا ممكن تسوي لي شهادة لاني بجد تعبت ...
352724040691486

غير معرف

الرابط مش شغال يا ابو زياد

غير معرف

رجاءا يا ابو زياد الرابط لا يعمل وهل يصلح البرنامج على جوال e52 وشكرا على مجهودك الجبار

eeee

اخي الفاضل

نعم البرنامج يصلح جوال e52 والرابط يعمل بشكل سليم وهو رابط مباشر ممكن تكون المشكله عندك

غير معرف

طول عمرك كبير بجد جامد جدا

غير معرف

الباتش التانى بس هو اللى بيعمل علامة صح والاول لا اية ياابو زياد وشكرااااااا

غير معرف

السلام عليكم ورحمه الله
الملف: zip‎‎‎.‏= 'غيرقادر على فتح الملف' موبايلي نوكيا n85

غير معرف

مشـــكـله اظن انها بسيطه بالنسبه للك يا ابو زياد
انا موبايلى N73 انظر انا الى تحت تمام معمول عليها صح بس الى فوق بقى هنا المشكله مبتديش صح بتدى احمر اه الحلhttp://3.bp.blogspot.com/-09pDpcdWdMM/ToBDq0Z_gpI/AAAAAAAADRA/ORQmd7R015k/s400/Symbian+Norton+Coderus+hack+9.jpg

اخوكم عادل تالته هندسه اتصالات .اخر استفسار
اه السيرفر الى شغال دلوقتى على (يورفريدم) معلش وشكرا

غير معرف

انا عادل الى كلمتك من شويه ودهرقم السيريال بتااعى
357652012588460
N73
وشكرا

غير معرف

يا جماعه لله يكرمكم ممكن اسأل سؤال انا نفسي اتعلمه
بس يا ريت محدش يطنش نفسي اجابه للاسئله دي من المتمرسين للمبتدئين
1- ايه الفرق بين كسر الشهاده ودمجها
2- ايه الفرق بين الاندرويد والسيمبيان والجالاكسي ...... وغيرها وايه احسنهم
3- الله يخليكم جاوبوني بس علي نفس الصفحه دي
لاني مش بعرف اتعامل مع المدونه
الله يخليكم ردوا
انا خالد

eeee

الاخ الفاضل بعد التحيه اولا شرفني جدا مرورك وزيارتك الطيبه
بخصوص استفسارك
تسمي كسر حمايه وليس شهاده 0
كسر الحمايه هو عباره عن الغاء الشهادات في الجوال وهذه الطريقه تعمل علي جوالات النوكيا الحديثه بنظام سمبيان اي جيل ثالث وخامس
والسمبيان ماهو الا نظام من انظمه الموبيلات بس بصراحه نظام فاشل جدا

وبخصوص دمج الشهاده هذه شهاده تنعمل للجوال عن طريق السيريال نمبر وفي موقع صيني هو الذي محتكر صنع الشهاده وحاليا واقف عن صنع الشهادات0
بخصوص دمجها يفضل تدمج الشهاده ببرنامج كسر حمايه مثل هوليكس اوغيره0

بخصوص الاندرويد فهو نظام حديث وجميل ومن وجهه نظري هو الافضل حاليا0

السامسونج جلاكسي يعمل بنظام الاندرويد 0

يارب اكون افدتك ياخالد واسف لاني باستخدم الجوال0

واي استفسار انا تحت امرك0

غير معرف

البرنامج التانى محمى من مصدر غير موثوق به اه العمل يا أبوزياد

eeee

ممكن تقولي ايه اللي حصل معاك بالظبط علشان اقدر اساعدك

Ahmed

السلام عليكم
انا عملت كل الخطوات بس قالي اتصل بمورد التطبيق ومش عارف اعمل اي ارجو المساعده 6120c

Ahmed

السلام عليكم
انا عملت كل الخطوات بس لمااجي اسطب اوبرا قالي اتصل بمورد التطبيق ومش عارف اعمل اي ارجو المساعده 6120c

غير معرف

برنامج ‏norton‏ بيخلى الجهاز يهنج وبطئ وكمان البرنامج التانى ‏room patcher ‎‏ ما بيتثبتش وبيقول محمى من مصدر غير موثوق به مع العلم إن موبايلى8Gb ‎ n95 . أرجو الرد

eyeview

السلام عليكم
انا معايا فون c6 ونزلت البرنامج مش بيتثبت على الجهاز بيقول غير مسموح بالقراءة ممكن اعرف التفاصيل او ان كان برنامج نت مجانى غير ده
ولكم جزيل الشكر

غير معرف

الف شكر يا باشا بس بعد اذنك تقولي ممكن يشتغل علي 2700 كلاسيس

chdoul

هشكور اخي الكىيم لكن ارجو شهادة لي هاتف n95 8gb imei 356842028047996
هذا إمايلي chdoul1991@hotmail.com ارجو الرد شكرا

محمود الهلباوى

يا ابو زياد انا محمود السوهاجى انا معى فون e71 وكل ما اثبت البرنامجين دولا وغيرهم كتير يقولى خطأ فى الشهاده واتصل بمورد التطبيق معلهش قولى ايه الحل ورقمى معاك اوعه تنسانى زى ما نسيتنى فى الطلب الاولانى

مراد~علم~دار

شكرا يا ابو زياد يعطيك العافية بس بخصوص تعديل برامج سمبيان ممكن رابط مباشر لان رابط ل بل مدونة بيفتح بس مافي تحميل وشكرا كتير الك ونشا الله ع طول تتحفنا ب ابداعاتك اخوك علي من سوريا

غير معرف

يا ابو ذياد انا عملت كل حاجه صح وتمام
بس لما باجي اعمل صح علي تفعيل الباتشين في برنامج الروم بيتشر
البتش الاول بيعمل غلط
والثاني بيتفعل عادي
ايه الحل ياكبير
انا موبيلي 6120نوكيا
انا نزلت البرنامج الجافه الي نزل بعد الموضوع ده وشغال وبيحمل
بس عايز اكمل طريقه كسر الحمايه
وبالله عليك ترد عليا ياكبير عشان خاطر زياد حته

ashraf alklaila

انا نفس الاخ الي فوق جهازي e51 نفذت الخطوات كامله وصح الاول غلط وثاني صح بدي اكمل طريقة الكسر ارجوك ساعدني _اشرف الخاليلة من الاردن اول زيارة لكم موقع مذهل وجهودك جبارة جدا شكرا شكرا

ashraf alklaila

انا نفس الاخ الي فوق جهازي e51 نفذت الخطوات كامله وصح الاول غلط وثاني صح بدي اكمل طريقة الكسر ارجوك ساعدني _اشرف الخاليلة من الاردن اول زيارة لكم موقع مذهل وجهودك جبارة جدا شكرا شكرا

ashraf alklaila

انا نفس الاخ الي فوق جهازي e51 نفذت الخطوات كامله وصح الاول غلط وثاني صح بدي اكمل طريقة الكسر ارجوك ساعدني _اشرف الخاليلة من الاردن اول زيارة لكم موقع مذهل وجهودك جبارة جدا شكرا شكرا

غير معرف

الله يحفضك ابو زياد اخي العزيز والله محتاج- جوابك موبايلي n8-00 نصبت برنامج نورتن بس المشكلة في البرنامج رووم باتشر يقول خطا في الشهادة اتصل بمورد التطبيق ارجووووووووك بمحبتك لامك ان تجيب على سؤالي لان مابعرف شسوي اخوك رأفت من العراق وهذا ايميلي roro201128@yahoo.com

غير معرف

الله يحفضك ابو زياد اخي العزيز والله محتاج- جوابك موبايلي n8-00 نصبت برنامج نورتن بس المشكلة في البرنامج رووم باتشر يقول خطا في الشهادة اتصل بمورد التطبيق ارجووووووووك بمحبتك لامك ان تجيب على سؤالي لان مابعرف شسوي اخوك رأفت من العراق وهذا ايميلي roro201128@yahoo.com

غير معرف

الله يحفضك ابو زياد اخي العزيز والله محتاج- جوابك موبايلي n8-00 نصبت برنامج نورتن بس المشكلة في البرنامج رووم باتشر يقول خطا في الشهادة اتصل بمورد التطبيقارجو الرد

Unknown

@غير معرف

الاخ الفاضل رأفت تم اضافتك علي الاميل منتظرك علي الماسنجر

غير معرف

السلام عليكم اخواني الحمد لله تمت عملية تنصيب البرنامجين بنجاح الان احتاج برامج جميلةمن اين اجدها؟ وهل استطيع تنزيل برامج احدث من جهازي؟مثل iphone على جهازN8-00 الرد اخوكم رأفت ارجو الرد على نفس الموقع لان ماعرفت افتح رسايل الماسنجر وشكــــرا.

غير معرف

السلام عليكم اسف على الاعاج بس اريد موقع بية برامج جديدة وتعمل بدون اتصال الانترنت وشكرأ ابو زياد

غير معرف

مرحبا ابو زياد ممكن سؤال؟ حدثت جهازيn8من متجر النوكيا فنزل بية برنامج نوكيا بيل فتغير كل شيء فية اريد ان استرجعة الى برنامجة الاصلي كيف؟؟؟؟؟؟ ارجوك رد ضرووري اخوك رأفت وج

غير معرف

برنامج الباتش روم غير شغال ... ماهو الحل؟
جهازي c7

غير معرف

شكرا كثيرا اخى العزيز

Unknown

الملف فاسددد نعمل ايه

إرسال تعليق


أخي الكريم، رجاء قبل وضع أي كود في تعليقك، حوله بهذه الأداة ثم ضع الكود المولد لتجنب اختفاء بعض الوسوم.
الروابط الدعائية ستحذف لكونها تشوش على المتتبعين و تضر بمصداقية التعليقات.