أعلنت اوبرا عن اطلاقها النسخة الأخيرة من Opera Mini 6.5 وهو برنامج لاستعراض الويب على الهواتف المتنقلm ، وتميزت هذه النسخة بدعمها للعديد من انظمة التشغيل الخاصة بالهاتف المتنقل علما ان هذه التحديثات تأتي بعد ثلاث اسابيع من إصدار أوبرا ميني 6.5 لأندرويد ، ويعرف متصفح اوبر ميني بسرعة التحميل وانخفاض تكلفته وهذه يمنحك فرصة التصفح في حال كان الاتصال بالشبكة مزدحم وبطي ، واليك قائمة بمميزات التطبيق:

  • اسرع بستة مرات مقارنة بالمتصفحات الاخرى نظرا لقيامه بضغط صفحات الويب حتى يتم التحميل بسرعة وذلك بالاستعانة بـ Opera's servers
  • استهلاك اقل للبيانات مقارنة بالمتصفحات الاخرى وهذا يسهم في توفير المال ، حيث تقوم ملقمات أوبرا القوية بضغط البيانات بنسبة تصل إلى 90 ٪ قبل التحميل
  • واجهة جديدة وانيقة تتيح لك التصفح بطريقة سلسة
  • دعم لمزامنة المفضلة مع الكمبيوتر وغيرها من الاجهزة
  • دعم للشبكات الاجتماعية وهذه يمنحك فرصة الاستمتاع بالمشاركة
  • دعم لعدة لغات عالمية بما فيها اللغة العربية
  • تطبيقات والعاب مجانية مقدمة من متجر أوبرا موبايل ويمكن الحصول عليها عبر مباشرة عبر المتصفح .
  • دعم  لهواتف نوكيا كل من, S60, J2ME السيمبيان وميجو وميمو Maemo على شكل Opera Mobile 11.5، بالاضافة الى البلاك بيري.
  • متوافق للعمل مع Android1,5 والاصدارات اللاحقة
  • متوافق للعمل مع iPhone, iPod touch ,iPad

اليوم انشاء الله البرنامج يعمل مجانا  لشبكات مصر اتصالات  فودافون     موبينيل
طريقه الاستخدام
اتصالات 
عمل نقطه وصول بسرفر اوبرا ميني server4.operamini.com   والبورت  80

موبينيل
تعديل نقطه وصول موبينيل انترنت بسرفر وبورت الاوبراميني

فودافون
تعديل نقطه وصول فوادافون انترنت  بسرفر وبورت الاوبراميني  مثل اتصالات


التحميل بروابط مباشره






ملحوظه
- لازم رصيد اثناء تسطيب البرنامج وبعد كد ان شاء الله هايشتغل مجانا
- اوبرا اتصالات بتفصل عند330 ك ب
- البرامج سمبيان  جيل ثالث وخامس


التعليقات : 42

غير معرف

انا معايا تليفون نوكيا 5800 وكل ماجى اسطب البرنامج يطلعلى رسالة(certificate error)ممكن تقولولى اعمل ايه

كمبيونت

الله يبارك فيك يابوزياد ^_^

amgad

لو سمحت يا ابو زياد انا محتاج البرنامج jar لانه مبشتغلش على الموبايل بتاعى sis

غير معرف

ﺍﻧﺎ ﻣﻌﺎﻳﺎ ﺗﻠﻴﻔﻮﻥ ﻧﻮﻛﻴﺎ
5800 ﻭﻛﻞ ﻣﺎﺟﻰ
ﺍﺳﻄﺐ ﺍﻟﺒﺮﻧﺎﻣﺞ
ﻳﻄﻠﻌﻠﻰ ﺭﺳﺎﻟﺔ
certificate)
(errorﻣﻤﻜﻦ ﺗﻘﻮﻟﻮﻟﻰ
ﺍﻋﻤﻞ ﺍﻳﻪ

غير معرف

ياخي والله العظيم انت راجل محترم

غير معرف

ياريت يابوزياد البرنامجjarعربي

غير معرف

السلام عليكم يابوزياد
أحمد الأحمدي صديق المدونه من قديم
أتقفل اوبرا 5.1 على stc‏ فياليت تعدلي واحد جديد مقطوعين من النت باقتي محدوده

ف أطلب
تعديل اوبيرا 6.5 لي stc‏ السعودية
موبايل نوكيا جيل ثالث Nokia n85 غير مكسور الحمايه جازك الله كل خير

غير معرف

أولا مشكور جدا لكن جيت اسطبه في مشكله في الشهاده كسرت حماية الجوال وسطبته مش راضي يفتح بيقول خاصية غير مدعومة جهازي n73

غير معرف

لو سمحت
بيقولي خطا في الشهاده جهازيN73

غير معرف

يمكن تحميله باى صيغه من الموقع الرسمى ل اوبرا مينى حسب نوع التليفون

غير معرف

لو سمحت يا برنس تلفوني بيقول خطأ في الشهاده ياريت تغير الصيغه انا جهازي جيل تالتN73

ارجو الرد ابوذياد

غير معرف

تسلم ايدك ياريت تشوف لنا حاجه لاتصالات تحميل مفتوح

غير معرف

احنا عايزين برنامج اوبرا للتحميل مجانا

غير معرف

يعطيك العافية يابو زياد انا نصبت البرنامج و كل حاجة في جهازي n73 بس لما افتح البرنامج بقى يقول لي غير مدعوم ياريت بالله تشوف لي حل في المشكلة المزعجة دي

غير معرف

انا جهازي x6 ومش عارف اشغل البرنامج بيتوقف اثناء التسطيب ..

غير معرف

انا جهازي x6 ومش عارف اشغله بيتوقف اثناء التسطيب

غير معرف

طلب مني ضبط الاعدادات ولما بدخل الاعدادات مبيخلينيش اكتب بيديني اختيارات فقط ..

Amr KhaliD

ارجووووووك لو سمحت انا موبايلي n73 ومش بيشغل البرامج اللي بصيغة sis فياريت لو سمحت لو في حاجة بصيغة jar وهكون شاكر ليك جدا

غير معرف

سلام عليكم
ازيك يا ابو زياد والله العظيم انت راجل محترم ممكن بعد اذنك تعدل البرنامج لانه مش بيشتغل علي 6120 ولا n 73 ولا n95 خطأ في الشهادة اتصل بمورد التطبيق
والله لحنا عارفيين الن احنا بنتقل عليك بس انت الأساس
وسلام عليكم ورحمة الله وبركاته lover

غير معرف

والله ياأبوزياد انا يعتبرجربت اكتر برمجك علي ان الموبيل بتاعي يشتغل تحميل مش عارف انا موبيلي جيل اول 2700 شغال بس تصفح جربته علي فودافون مش شغال خالص وعلي اتصالات تصفح بس ارجوك ترد عليا

eeee

هاعدله من جديد بحيث يتم كسر حمايه البرنامج

اسامة

لو سمحت يا بشمهندس انا مش فاهم معني الكلام ده..

موبينيل
تعديل نقطه وصول موبينيل انترنت بسرفر وبورت الاوبراميني

ممكن حضرتك تساعدني وتفهمني يعني ايه

غير معرف

فى البدايه بشكرك جدآ ع تعبك معانا بس لو تسمح تنزله jar ‎عشان sis ‎مش بيشتغل عندى

غير معرف

نفسي اعرف يابو زياد انت مش بتنزل برامج للجيل التاني(‎(Jar ليه‎ ‎مع العلم إنك مهتم بباقي الاجيال قوي
ياتري حضرتك بتستحقر الجيل التاني مثلا!!!؟؟؟
Ahmed labeb

غير معرف

نفسي اعرف يابو زياد انت مش بتنزل برامج للجيل التاني(‎(Jar ليه‎ ‎مع العلم إنك مهتم بباقي الاجيال قوي
ياتري حضرتك بتستحقر الجيل التاني مثلا!!!؟؟؟
Ahmed labeb

غير معرف

مفيش حاجه للناس الغلابه بتوع السامسونج ؟ عايزين حاجه jar يا كبييييييييييير

zezo

لو سمحت عايز برنامج يكون فيه دونلود

zezo

لو سمحت عايز برنامج يشتغل دونلود

غير معرف

جاااااااااااااااااااار لو سمحت يا ابو زياد لل 73

برنامج الاذان للجوال

شكرا لك كثيرا على المواضيع المتميزة التي عودتنا بها دائما


برنامج اوفيس 2003
برنامج الاذان للجوال

غير معرف

ﺑﺮﺍﻣﺞ ﻟﻠﺠﻴﻞ ﺍﻟﺘﺎﻧﻲ)(Jarﻟﻴﻪ ﻣﻊ ﺍﻟﻌﻠﻢ
ﺇﻧﻚ ﻣﻬﺘﻢ ﺑﺒﺎﻗﻲ ﺍﻻﺟﻴﺎﻝ ﻗﻮﻱ
ﻳﺎﺗﺮﻱ ﺣﻀﺮﺗﻚ ﺑﺘﺴﺘﺤﻘﺮ ﺍﻟﺠﻴﻞ ﺍﻟﺘﺎﻧﻲ
ﻣﺜﻼ؟؟؟!!!

غير معرف

اناعاوز برنامج لفك الضغط من الموبايل انا موبايلي 5130C2‏ وياريت ترد وشكرااااا

غير معرف

الله يخليك

غير معرف

وانبي برنامج اوبرا اتيصالات جيل 2 اصلي اتخرب بيتي وهعلن افلاسي قريب ارجوك ف اسرع وقت

غير معرف

ربنا يخليلك زياد ياااااااااااااااارب

غير معرف

ياباشا‏ ‏انا‏ ‏معايا‏ ‏n70‏ ‏وميرديش‏ ‏يثبت ايه العمل

غير معرف

يا جماعه السيمبيان صيغه خفيفه وسهله التعامل معها لكن الجافا او الجار زي ما لتفولو تقيله وبتسقط سوفت

غير معرف

thanks

غير معرف

انا نزلت البرنامج نق الوصول تمام ولكن عندما افتح البرنامج يسحب الرصيد ولا يفتح اذ كان الرصيد صفر

غير معرف

انا معاية تلفون 5610d-1ومش راضي يشتغل

غير معرف

شكرا يا أبو زياد

غير معرف

يا أبو زياد كيف أحمل البرنامج

إرسال تعليق


أخي الكريم، رجاء قبل وضع أي كود في تعليقك، حوله بهذه الأداة ثم ضع الكود المولد لتجنب اختفاء بعض الوسوم.
الروابط الدعائية ستحذف لكونها تشوش على المتتبعين و تضر بمصداقية التعليقات.